פנחס יחזקאלי: עמוס ואופיר לביא – המטען בחתונה הוא רק ההתחלה…

[בתמונה: האחים לביא - עמוס מימין ואופיר משמאל. התמונה היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב: "פוסטה TV: אלמוני בשיחה עם בעל עסק תוך שהוא מזדהה כעמוס לביא". אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן][בתמונה: האחים לביא - עמוס מימין ואופיר משמאל. התמונה היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב: "פוסטה TV: אלמוני בשיחה עם בעל עסק תוך שהוא מזדהה כעמוס לביא". אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

שני תקדימים יצר עמוס לביא בערב אחד: הוא ראש ארגון הפשיעה הראשון בישראל שהתחתן (עדות לגילם היורד של ראשי משפחות הפשע ואולי גם לקדנציות הקצרות שלהם); והוא ראש ארגון פשיעה הראשון בישראל שיריביו הצליחו להשליך רימון לאתר החתונה שלו.

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל]

המאמר עודכן ב- 7 בינואר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שני תקדימים יצר עמוס לביא ביום אחד:

  • הוא ראש ארגון הפשיעה הראשון בישראל שהתחתן (עדות לגילם היורד של ראשי משפחות הפשע ואולי גם לקדנציות הקצרות שלהם);
  • הוא ראש ארגון פשיעה הראשון בישראל שיריביו הצליחו להשליך רימון לאתר החתונה שלו.

בערב יום חמישי, ה- 6 בינואר 2022, התחתן עמוס לביא באולם אירועים ברחוב גד פיינשטיין ברחובות, באירוע נוצץ שהיו שותפים לו רבים בעולם הפשע הישראלי, שבאו לתת כבוד.

המשטרה באה, פחות לתת כבוד ויותר לעבוד, בשל החשש שמישהו יעז ליצור תקדים נוסף בעולם החיסולים הישראלי, אבל היריבים היו (כמו בדרך כלל...) חכמים מהם. עוד לפני החתונה 'שתלו' מטען נפץ - בחדר המתנה הסמוך לאולם - והפעילו אותו כאשר בחדר שהו הכלה וחברותיה.

התוצאה, שישה פצועים, ביניהם, צעירה בשנות העשרים לחייה במצב בינוני עם פגיעת הדף ורסיסים; חתונה שסוכלה, כסף רב שירד לטמיון; וגם, חומר הדלק העיקרי במלחמות הבלתי נפסקות הללו - כבוד שנפגע, שרק הדם יכפר... (פרוסמושקין, 2022). 

אלי סניור ב'חדשות 13': הפיצוץ בחתונה ברחובות - מטען חבלה שהוטמן מראש בניגוד להערכה כי מדובר ברימון רסס, לאחר חקירה התברר כי מטען חבלה הוטמן בחדר ההמתנה הסמוך לאולם האירועים - והופעל כאשר הכלה שהתה בו עם חברותיה

[לכתבה המלאה של אלי סניור ב'חדשות 13', לחצו כאן]

בריתות וקשרי עבודה יריבויות משמעותיות
- שלום דומרני, בני שלמה, אייל נגר

האחים לביא - תעודת זהות

האחים עמוס ואופיר לביא הם דמויות צעירות יחסית בעולם הפשע, שהחלו להתבלט ב- 2010. הם עומדים בראש משפחת פשע שמקורה בעיר רחובות, וש"הפכה בשנים האחרונות לאחת המשגשגות בישראל.

  • אופיר לביא (ראו תמונה למטה, בהמשך המאמר) - בן כ- 40, המכונה "האיטלקי" או "השמן" - נחשב לראש המשפחה ול'איש השרירים' שלה. על פי המודיעין המשטרתי, הוא היה הנציג הכוחני בארגון של שלום דומרני ובתמורה קיבל כסף מעסקים שדומרני העביר לחסותו (איפרגן, 2021) (לוי וחדד, 2016).
  • האח הצעיר, עמוס 'הגדול' (להבדיל מבן דודו, עבריין גם הוא, המכונה 'עמוס הקטן') - בשנות העשרים המאוחרות לחייו - נחשב ל'מוח' של המשפחה. הוא מתואר כאדם כריזמטי ובעל מוח חריף. יש לו ביטחון עצמי רב, שליטה עצמית גבוהה, ויכולת להתנהל באופן קר ומחושב בחקירות המשטרה. הוא האיש שמקבל את ההחלטות הטקטיות והאסטרטגיות (איפרגן, 2021) (לוי וחדד, 2016).
  • שותף זוטר באופרציה הוא בן דודם, עמוס, המכונה "עמוס הקטן'" (איפרגן, 2021);
  • ויש עוד מספר 'קבלני ביצוע' ו'גובים' - קרובי משפחה וחברים טובים, כאלה שאפשר לסמוך עליהם (איפרגן, 2021).

הכוח שצברו מאז 2010, עצום. הוא מוערך של יותר מ-100 מיליון שקלים. מצבת כוח אדם שלהם מונה כ-80 חיילים - רוצחים שכירים, מהנדסי מטענים, אנשי כספים ו"מקררים" שאחראים לטפל בבעלי עסקים שלא משלמים דמי חסות.

[תמונתו של אנטון רומן ז"ל היא צילום מסך. בגין הירצחו, תמיד יהיה למשטרה חשבון פתוח וייצרי עם האחים לביא...]

לצד גביית חסות וחובות עוסק הארגון בסחר בסמים, בהימורים, בהלוואות בריבית קצוצה, בבוררויות, בזיוף כסף ובהפעלת מכוני ליווי באזור לכיש ואילת. בשים האחרונות, הרחיבו האחים לביא את הטריטוריה שלהם גם לעבר תל אביב וראשון לציון, בעיקר בתחום ההלוואות (איפרגן, 2021) (איפרגן, 2016) (לוי וחדד, 2016).

משפחת לביא המורחבת מתגוררת עם קרובי משפחה נוספים, במתחם מבוצר במערב רחובות, בשכונת סלע, ברחוב קטן ושקט, בבית צמוד קרקע בעל שתי קומות ויחידות דיור נוספות הצמודות לו, בסמוך לשכונות העוני של העיר (שפילמן וגולדמן, 2012).

מערכת היחסים שלהם עם המשטרה תהיה טעונה תמיד בשל הירצחו, ב- 2017, של הסוכן המשטרתי שפעל בקרבם - רומן אנטון.

[תמונתו של אנטון רומן ז"ל משמאל היא צילום מסך. בגין הירצחו, תמיד יהיה למשטרה חשבון פתוח וייצרי עם האחים לביא...]

.

[בתמונה: אופיר לביא. התצלום: ללא קרדיט. פורסם לראשונה בחדשות נענע]

[בתמונה: אופיר לביא. התצלום: ללא קרדיט. פורסם לראשונה בחדשות נענע]

האחים לביא הם תוצר של התעלמות המשטרה מתופעת הפרוטקשן

[מקור תמונתו של כתב הפלילים שמעון איפרגן משמאל: פייסבוק]

אם הייתה המשטרה מבינה את הפוטנציאל הטמון בפרוטקשן במימון צמיחת משפחות הפשע, ייתכן מאוד שהייתה מצליחה לעצור את התפתחות שני האחים עוד בתחילת הדרך:

כתב הפלילים הוותיק, שמעון איפרגן (ראו תמונה משמאל) כותב כי "לא מעט עסקים ברחובות שילמו להם פרוטקשן כשהם רק התחילו"... אבל, "היו שוטרים שהעלימו עין מהפעילות שלהם, עד שהם התחילו לשלוח חיילים לחסל עבריינים שהפריעו להם להשתלט על העיר" (איפרגן, 2021)

[מקור תמונתו של כתב הפלילים שמעון איפרגן משמאל: פייסבוק]

הפרוטקשן יצר ממון והממון יצר עוצמה ותיאבון ל'עוד'. לכן, "כדי לבסס את הדומיננטיות שלהם ברחובות התעמתו אנשיהם של האחים לביא עם חיילי ארגון הפשע של יצחק אברג'יל, והצליחו לסלק אותם מהעיר.

זה היה השלב, שבו זיהה שלום דומרני (ראו תמונה למטה) את הפוטנציאל הטמון בהם וגייס אותם למשפחתו. שמעון איפרגן מציין, כי "החיבור בין דומרני לאחים לביא יצר סינרגיה של פשע. כשותפים הם השתלטו על טריטוריות רבות ברחבי השפלה והדרום, לרבות אילת, כשאנשיהם של האחים לביא משמשים מוציאים לפועל של חיסולים."

כאשר נכלא דומרני לשש שנים, ניצלו האחים לביא את ההזדמנות ופנו לדרך עצמאית, שחלק ממנה היא השתלטות על נכסיו לשעבר (אלי, 2014). מאז, התעצמו מאוד. 

[לסקירה על איציק אברג'יל, לחצו כאן] [לסקירה מפורטת על שלום דומרני, לחצו כאן]

[בתמונה: שלום דומרני - הפטרון לשעבר שהפך ליריב...  צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ השני: "אלימות, איומים וכסף: כך נראים חייו של שלום דומרני"]

2012: משפחת לביא מלינה על הטרדות מצד המשטרה

ההבנה המשטרתית המאוחרת של הפוטנציאל ההרסני שטמון במשפחת לביא - הביא אותה לייצר פשיטות הטרדה על מתחם המשפחה.

המשפחה בתגובה, פיתחה אסטרטגיה של שימוש בכלי התקשורת להרתעת המשטרה. כך למשל, ביולי 2012 יזמה משפחת לביא כתבה ב- nrg, המלינה על הטרדות בלתי פוסקות מצד המשטרה. נטען בה כי "בחודשים האחרונים... גורמי משטרה שונים פוקדים את ביתם חדשות לבקרים (היום מדובר במתחם מבוצר לכל דבר, פ"י), ללא הודעה מוקדמת, מטרידים את מנוחתם ופוגעים ברכושם תוך חיפוש אמצעי לחימה בביתם. כאלו, הם מבקשים להדגיש, אין ולא היו בביתם. לעתים כמה מבני המשפחה אף נעצרו, למרות טענתם שאמצעי לחימה כאמור לא נמצאו מעולם בביתם...". [בתמונה: בית משפחת לביא לאחר החיפוש. הכיתוב: ''אנחנו לא משפחת פשע''. צילום: באדיבות המשפחה. לכתבה המקורית ב- nrg לחצו כאן]

[בתמונה: בית משפחת לביא לאחר החיפוש. הכיתוב: ''אנחנו לא משפחת פשע''. צילום: באדיבות המשפחה. לכתבה המקורית ב- nrg לחצו כאן]

"לדברי אבי המשפחה, מדובר במשפחה נורמטיבית שלא פוגעת באיש. אמנם אחד מבניו הוא אסיר לשעבר, בשנות העשרים לחייו, שמעד בעבר כשהסתבך בקטטה, אך השתקם ועובד כעת לפרנסתו בקו לאיסוף בקבוקים למחזור, אך המשפחה אינה מעורבת בפלילים...". תגובת המשטרה הייתה כי "החיפושים ימשיכו להתבצע בהתאם לדוחות המודיעין שיגיעו למשטרה, ובהתאם לחוק" (שפילמן וגולדמן, 2012).

2014-1013: הדרום בלהבות...

בשנים 2015-1013 ניהלו האחים לביא את עיקר המאבק מול האחים שלמה ממושב חלץ, אויביו הגדולים ביותר של דומרני. בשנים אלה התנהלו קרבות קשים בין ארגוני הפשיעה בדרום, שכללו הנחת מטענים מתחת למכוניות ופיצוצים ברחובות אשקלון, אשדוד וקרית גת. באחד המקרים, בשנת 2013, אף נהרג ג'קי בניטה, שהיה 'חייל' של דומרני, מפיצוץ מטען באשקלון (לוי וחדד, 2016).

[לסקירה מפורטת על האחים שלמה, לחצו כאן]

[בתמונה: בני שלמה. צילום מסך מסרטון יו-טיוב: "בני שלמה בבית המשפט בהארכת מעצר, 29/1/16"]

[בתמונה: בני שלמה. צילום מסך מסרטון יו-טיוב: "בני שלמה בבית המשפט בהארכת מעצר, 29/1/16"]

2013: ה'תרגיל' המשטרתי שכשל

בנובמבר 2013, פשטו עשרות בלשי משטרה על שכונת קריית משה ברחובות, בסמוך למתחם המגורים של המשפחה. מאחת המכוניות יצא לפתע העבריין חיים ראדה - 'חייל' בארגון הפשע של משפחת לביא - שהואשם שרצח כמה חודשים לפני כן ביריות עבריין אחר, בשם ישראל עמר אחרי שעצר לאכול פלאפל, באמצע היום, ברחוב הרצל הראשי בעיר, במסגרת חיסול חשבונות. ראדה הוצג לראווה - דווקא במוקד השליטה של משפחת לביאעל מנת לדמות מצב של שחזור הכנת מטענים, וגם את יציאתו לזירת הרצח של ישראל עמרהמשטרה הצליחה להערים אפילו על כלי תקשורת כשעוררה סקרנות עם סיפור על "שחזור" דרמטי שמתוכנן בזירה. אבל בבית המשפט טען הנאשם כי "נאנס" ללבוש אפוד מגן שעמו הוצג לצד השוטרים. לבסוף, הבלון פקע, המהלך התגלה בהמשך כתרגיל של המשטרה, והמשפחה הבינה, שמדובר בתרגיל (סניור, 2013).

משפחת לביא שראתה בפרשה חציית 'קו אדום', שוב פנתה לתקשורת. עמוס לביא טען כך: "להביא אדם לפה בכוח? איפה נשמע דבר כזה? אנחנו עשינו פשעים, ישבנו בכלא, שילמנו את המחיר שלנו לחברה. אבל למה להפליל אותנו?... הם מחפשים אותנו בכוח ומוכנים לעבור על החוק בשביל זה. מי יאמין לנו אם פתאום הם ימצאו מישהו שיסכים לספר סיפורים? מי יאמין? אנחנו יעד שלהם ומבחינתם הכול מותר..." (סניור, 2013).

2014: גלות זמנית והזדמנויות חדשות באילת 

הלחץ ואזהרת המשטרה שהם מהווים יעד לחיסול (מן הסתם על ידי האחים שלמה), אילץ ב- 2014 את האחים להעתיק, זמנית, את מושבם לאילת. גם שם לא בזבזו זמן. הם חברו לעבריין החדרתי, יאשה ישייב - מכר וותיק של אופיר מן הכלא - ש'הוגלה' גם הוא לאילת על ידי בית המשפט, ובנו 'עסק' חדש, המבוסס על סחר בסמים, סחיטת נהגי מוניות, מועדוני חשפנות, נערות ליווי, סחיטה וניסיונות השתלטות על חוף רחצה והלוואות לאנשי עסקים שנקלעו לחובות כספיים ענקיים. להערכת המשטרה, רק מהריבית על ההלוואות צברו האחים כמיליון שקל (אלי, 2014) (לוי וחדד, 2016).

שמעון איפרגן מספר כי האחים לביא הקימו באילת "מעצמת פשע עם עבריינים מקומיים. הם שלטו בענף ההימורים הלא חוקיים, במכוני ליווי ובמועדוני חשפנות, גבו דמי חסות מעסקים ואפילו השתלטו על חופי רחצה. עמוס ואופיר הפכו לבעלי הבית באילת... הם עשו מה שבא להם... (איפרגן, 2021)

2014: אופיר נחלץ מאשמת ניהול ארגון פשיעה

אופיר לביא נעצר ב- 2014 בחשד לניהול ארגון פשיעה, ובסחיטה באיומים. אולם, הצליח להיחלץ מאישום בניהול ארגון פשיעה, והורשע בסעיף הסחיטה באיומים (אלי, 2014) (לוי וחדד, 2016):

2014: עמוס נחקר בחשד לשוד סוכן ה- BMW

באמצע 2014 הגיע לידי המשטרה מידע, לפיו שלחו האחים לביא את חייליוהם לשדוד את אמיל לחזיאל, בעל סוכנות מכוניות יוקרה מאשקלון. לפי המידע שבידי המשטרה, סגר אופיר לביא עסקה לקניית ג'יפ ב.מ.וו יוקרתי מהסוכנות של לחזיאל ב-160 אלף שקל. אחרי שלחזיאל לא סיפק את הסחורה, הוחלט לשדוד אותו. המשטרה יירטה שיחה בין ראש הכנופיה האילתיתת יעקב (יאשה) ישייב (שותפם של האחים לביא) לאופיר לביא. בהקלטה, נשמעים השניים סוגרים את הפרטים האחרונים לקראת שוד סוכן המכוניות. הם נעצרו ונחקרו, אך החומר לא התגבש לכדי תיק פלילי, מחוסר ראיות (אלי, 2014)

2015: חיסולו של שלום שלמה

הדרך חזרה למרכז הארץ חייבה נקיטת צעדים לחיסול האיום מצד האחים שלמה: בספטמבר 2015 נרצח שלום שלמה, אחיו של בני, ביציאה מביתו שבמושב תלמים. במשפחת שלמה ייחסו את הרצח לארגון של האחים לביא, אך לא הצליחו להוכיח את טענותיהם או לנקום בהם (אלי, 2014) (לוי וחדד, 2016).

סניור וצורי ב- ynet: אחיו של ראש ארגון פשע חוסל, חשש מנקמה שלום שלמה, אחיו של בני שלמה המוגדר ראש ארגון פשיעה ומסוכסך עם ארגונו של שלום דומרני, נורה למוות במושב בלכיש. כוננות נקמה במשטרה

[לכתבה המלאה של סניור וצורי ב- ynet לחצו כאן]

החיסול, והרשעתו ומאסרו של בני שלמה, פינו עבורם את הזירה, ואפשרו להם לחזור לפעילות בעירם, רחובות (אלי, 2014). יחד עם זאת, החשש מחיסול הביאה לכך שמתחם המגורים שלהם בוצר, ושמאבטחים הטרידו עוברים ושבים בקרבת הבית. לאור זאת טענה המשטרה כי המשפחה הקימה "כוח שיטור חלופי ופיראטי", שאנשיו עוצרים ובודקים מכוניות העוברות בקרבת ביתם של השניים (טגניה, 2015). 

האחים מצדם טענו להתנכלות מתמשכת מצד המשטרה, ואמרו כי בלשים סמויים נשלחו לקרבת ביתם במטרה לייצר פרובוקציה ולעורר אלימות. "אנחנו לא ראשי ארגון פשע, אלא אזרחים תמימים שמנסים להתפרנס בכבוד", אמר אופיר לביא לחדשות 2. "שיפסיקו להתנכל לי. אני עובר ייסורים יום יום, השוטרים נכנסים לבית ללא צווי חיפוש" (טגניה, 2015).

2017: רצח הסוכן המשטרתי, רומן אנטון

רומן אנטון, עבריין מאזור השפלה, היה אחד המאבטחים של משפחת לביא. בפברואר 2017 נעצר עם עוד שלושה 'חיילים' מאותה משפחה, בחשד כי החזיקו והטמינו מטען חבלה בפארק ציבורי באשדוד (פרוסמושקין, 2017). לאור הראיות נגדו הסכים לשמש כ'סוכן כפול'. מפעיליו כינו אותו "בוקסר" (סניור, 2017).

אנטון פעל כחצי שנה, הקליט ואסף חומרים מפלילים על חמישה מקרים של ניסיונות רצח. אולם, בשלב מסוים, נחשף. חבריו לשעבר חיפשו דרך למשוך אותו רגלי לשטח מבודד, רחוק מצוות הגיבוי שלו - היכן שקל יחסית לבצע את הרצח ולהספיק להיעלם. התכנית 'עבדה', אבל המחסלים לא ידעו שאנטון היה ממותקן במכשיר הקלטה, והרצח תועד במלואו (סניור, 2017).

ב- 15 ביוני 2017, שעה לפני הרצח, בסביבות 18:30, התקשר אנטון למפעיליו, והודיע להם כי "הולכים לפרק (משמע, לחסל, פ"י) עבריין בשם אבי עמר". הידיעה הקפיצה מיד את יחידות המשטרה לעבר ביתו של עמר, והוא הוזהר מפני החיסול הקרוב. בנוסף כמה צוותי בילוש וכוחות סמויים התמקמו ברחובות הסמוכים לבית המשפחה על מנת לסכל את כוונתם של המחסלים (סניור, 2017).

[בתמונה: אנטון רומן. המקור: דף הפייסבוק שלו]

[בתמונה: אנטון רומן. המקור: דף הפייסבוק שלו]

אנטון - יחד עם שלושה 'חיילים' של ארגון לביא: רומן אגרונובעמוס לביא ("הקטן") - בן דודם של האחים לביא - ו-דוד פילוס - נסעו בסביבות השעה 19:30 ל'זולה' (מקום המסתור של הנשק) במטעים של קבוצת שילר, ברכב מסוג 'מאזדה', על מנת להצטייד - לכאורה - בכלים לביצוע הרצח של אבי עמר. אחרי המאזדה שבה נסעו הארבעה ישבו בלשי "הסמויה" שתצפתו עליהם מרחוק (סניור, 2017) (חכמון, 2017).

לפתע נשמעו יריות והמאזדה שעטה מהמקום. שמדובר ב"ניסוי כלים" ולכן לא באו מיד לזירת הירי; ובאופן מוזר, גם לא החלו במרדף אחר המכונית. כשהגיעו זה היה מאוחר מידי. הם מצאו את גופתו של אנטון, מנוקבת ב- 7-5 קליעי אקדח, מטווח קצר, בראש ובפלג הגוף העליון. אולם, הרוצחים כשלו. הם לא חיפשו על גופו ולא זיהו את מכשיר ההקלטה שעל גופו, שישמש כראיה מרכזית להפללתם. בתמלול ההקלטה המכשיר שנשא על גופו הסוכן, נשמעו בבירור השניות של הירי וגם קולו של אחד המעורבים בפרשה שצועק לחברו "תירה בו, תירה בו" (סניור, 2017) (חכמון, 2017). 

כדי להרוויח זמן, הסירו אנשי הימ"ר מעל הסוכן המת את אמצעי ההקלטה, ורק אחרי יותר משעה הוזעקו למקום צוותי הצלה ומד"א לרבות חוקרי מז"פ, כשהם סוגרים את הזירה להשלמת החקירה. באותן שעות הוקפצו כמעט כל כוחות הבילוש של היחידה במטרה לאתר את המאזדה והיושבים בה. רק למחרת אותרה המאזדה באשקלון ונשלחה לבדיקה של מעבדה לזיהוי פלילי במטרה לאתר ממצאים שיקשרו את החשודים יחד עם הקרבן. את נשק הרצח לא הצליחה המשטרה לאתר, וזה הווה עבורה בעיה בהמשך ההליכים המשפטיים (חכמון, 2017) (אשכנזי, 2017).

עדות לכך שהמבוכה במשטרה הייתה בשיאה, הייתה העובדה העובדה שבליל הרצח הגיע מפכ"ל המשטרה בעצמו למחוז מרכז, כינס את הקצינים וישב עימם זמן רב להתעדכן ולגבש תגובה (סניור, 2017).

אלון חכמון ב'מעריב': הרצח ברחובות: אנטון נרצח כשהופעל ע"י המשטרה בדרך לתעד התנקשות בעבריין חודש אחרי הרצח, הותר לפרסום כי אנטון היה סוכן כפול של המשטרה בארגון הפשע של משפחת לביא. הוא העביר מידע על כוונה להתנקש בעבריין מרחובות, שוטרים ליוו את האירוע - והזעזעו לגלות שאנטון הוא זה שנורה

[לכתבה המלאה של אלון חכמון ב'מעריב' לחצו כאן]

להלן הודעת דוברות המשטרה בסוגיה זו:

"... במאמץ נחוש השלימה משטרת ישראל את חקירת רצח רומן אנטון שאירע בשטח הפתוח סמוך לכביש 411 ב-15/6/17.*

בחקירת הרצח נאספו ראיות וגובשה תשתית ראייתית לכאורה נגד החשודים הבאים: *עמוס לביא* (הכוונה ל'עמוס הקטן' בן דודם של האחים לביא. פ"י) בן 26 מרחובות מראשי ארגון הפשיעה, *רומן אגרונוב* בן 30 מאופקים *ודוד פלוס* בן 36 מאשקלון בגין מעורבותם ברצח.

אנטון, פעיל בארגון הפשיעה המקורב לראשיו, אותר וגוייס על ידי משטרת ישראל כסוכן (מס"ח- מקור סוכן חשאי) והופעל במשך תקופה מסויימת בקרב הרובד המשפיע בתוך ארגון הפשיעה וכחלק מובנה ממנו. הפעלת העבריין כסוכן בליבת ארגון הפשיעה הובילה לחשיפה וסיכול של שורת התארגנויות פליליות לצורך פגיעה באחרים. רבים חבים את חייהם לפעולתו של הסוכן.
  • לעדכונכם, על כלל תוצרי הפעלת הסוכן, החומרים והראיות שנאספו תוך כדי פעולתו לפני הרצח, הוציא בימ"ש השלום בראשל"צ צו איסור פרסום לצורך המשך חקירתם.*
תחת המגבלות נוכל לומר, כי בכל פעם שהארגון תכנן פעילות, שהו באזור בסיסי היציאה של הארגון, כוחות משטרה שנועדו לנסות ולסכל את המהלכים המתוכננים. כך היה גם ביום הרצח. ממצאי החקירה, עד כה, שללו כל אינדיקציה אפשרית לפיה הרצח בוצע על רקע היות הקרבן סוכן (נו טוב... ההדגשה שלי, פ"י). הפיקוח המודיעיני על הארגון (שנועד כאמור למטרות אחרות) סייע גם לפענוח מהיר של רצח פנימי זה בתוך הארגון והבשלת כתבי אישום מבוססים נגד המעורבים. שוב הוכח, כי הפעלת עבריינים מרכזיים כסוכנים, תחת ניהול סיכונים מבוקר, מביאה לתוצאות סיכוליות משמעותיות של הפשיעה. עם זאת, כמו בכל אירוע חריג, (ומיד עם סיום החקירה והסרת המניעה המשפטית לכך) בתיאום בין המחוז למטה אח"מ יקויים תחקיר מעמיק, כדי לבחון האם ישנם לקחים מהפעלת סוכן מורכבת זאת, על כל שלביה. כנהוג, הלקחים יוצגו לספ"כ הארצי בראשות המפכ"ל." מי ששילם את המחיר על רצח אנטון היו אנשיהם של האחים לביא: עמוס "הקטן" לביא, דוד פלוס ורומן אגרונוב. הם הואשמו ברצח אנטון רומן. בתיק התגלו קשיים ראייתיים, והפרקליטות חתמה עם הנאשמים על הסדר טיעון מקל: על עמוס הקטן נגזרו תשע שנות מאסר בפועל ועל פלוס שש שנים (נגד אגרונוב טרם מוצו ההליכים) (איפרגן, 2021).

2017: רצח יוסי עטר

[בתמונה: יוסי עטר ז"ל. מקור התצלום - משפחת הנרצח. שם הצלם אינו ידוע. התצלום הופיע לראשונה באתר אשדוד פורט. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

בתאריך 2.6.17 נרצח יוסי עטר, שניהל מתחם צימרים בשם "נייס פלייס" ברחובות (ראו תמונה משמאל).

שניים מחייליהם הבכירים של משפחת לביא, יבגני גלובנקו ורוסלן ש'צפיטניוב, הואשמו ברצח. השופטים גזרו על השניים מאסר עולם.

[בתמונה משמאל: יוסי עטר ז"ל. מקור התצלום - משפחת הנרצח. שם הצלם אינו ידוע. התצלום הופיע לראשונה באתר אשדוד פורט. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

בגזר הדין הדגישו השופטים כי "הרצח נעשה בשליחות משפחת לביא ולפי הוראתה" והביעו תמיהה על כך שהאחים לא הוזכרו כלל בכתב האישום. אופיר ועמוס לביא לא הואשמו בדבר, ולא בכדי. לא היו ראיו שיצביעו לכיוונם.

(איפרגן, 2021).

2017: אחד מהחשודים ברצח אנטון מחוסל

אחד מחמשת עצורי פרשת הירי בסוכן, בכיר במשפחת לביא, בשם אברהם ממו - חוסל בעצמו במוצאי שבת ה- 8 באוגוסט 2017 בגן יבנה.

ב- 1900 בקירוב הגיע המחסל ברכב ללא לוחיות זיהוי קרוב לקבוצת אנשים ששהתה סמוך לכיכר העצמאות ביישוב, יצא ממנו וירה מספר כדורים אל הקרבן. זה ניסה להימלט אולם התמוטט ומת. המחסל חזר לרכב המילוט ועזב במהירות את המקום.

ע"פ שמעון איפרגן, ממו חוסל על ידי עבריינים אחרים ממשפחת לביא, שהיו בקשרים טובים עם רומן וחשדו שממו קשור לחיסולו.

[בתצלום: צוות מד"א מעניק טיפול בשטח לקרבן. צילום: תיעוד מבצעי מד"א]

[בתצלום: צוות מד"א מעניק טיפול בשטח לקרבן. צילום: תיעוד מבצעי מד"א]

האם הייתה זו תגובת נגד לאגרסיביות היתרה שמגלה ארגון אופיר? האם היה זה חיסול פנימי, על רקע החשש שהמשטרה ניצלה את המעצרים לגייס סוכן נוסף מתוך החבורה?

המשטרה מנסה לנקום...

ואכן, מדרום נפתחה הרעה על האחים אופיר... אכן היה סוכן סמוי נוסף, שהופעל על ידי יחידה אחרת, מבלי שידע על היותו של אנטון סוכן. בתום פעילות חשאית בת 9 חודשים, לאחר תום גיבוש התשתית הראייתית, נחשף והפך לעד מדינה. הוא הפליל, לכאורה יותר מ-50 חשודים בעבירות של סחר בנשק, ניסיונות רצח, אלימות וסחר בסמים. האחים אופיר נעצרו על ידי ימ"ר לכיש והמשטרה הגישה נגדם כתב אישום נגדם תוך כדי המעצר (דיאז, 2017).

שלומי דיאז, ב'ישראל היום': מבצע מוצלח: סוכן סמוי הפליל 47 חשודים במבצע שזכה לשם "סוכן הברזל" הצליח הסמוי לרכוש סמים ואמצעי לחימה, בין השאר מבכירים בארגוני פשיעה • מפקד מחוז דרום במשטרה: "זאת הפעלה חריגה בעוצמתה ובהיקפה לנוכח טיבם של החשודים המופללים"

[לכתבה המלאה של שלומי דיאז, ב'ישראל היום', לחצו כאן]

אבל, כמו במקרים רבים אחרים, כתב האישום הבומבסטי הוליד תיק חלש ובעייתי, שהסתיים בהסדר טיעון של 19 חודשי מאסר שנגזרו על עמוס, וחמש שנים ושמונה חודשים של מאסר על אופיר (איפרגן, 2021).

אז מי התחיל מלחמה חדשה בחתונה של עמוס לביא?

[בתמונה משמאל: אייל נגר. המקור: פייסבוק]

במקרים כאלה, הראשונים לדעת מי פגע בהם באמת הם העבריינים עצמם. שמעון איפרגן דיווח כי, מי שסומן על ידי עמוס לביא (ראו תמונה משמאל), כאחראי לפיצוץ המטען בחתונתו, הוא אייל נגר, המכונה "החמקן", יד ימינו ואיש אמונו של בני שלמה.

[בתמונה משמאל: אייל נגר. המקור: פייסבוק]

על פי מידע משטרתי, התגובה של משפחת לביא (?) הגיעה, ב- 25 בינואר 2022 בבוקר: אשה בת 29, בהיריון מתקדם, ובתה הפעוטה נפצעו כתוצאה מפיצוץ רכב ברחוב כרמל ברחובות.

האשה יצאה במכוניתה מחניית בניין מגוריה בשכונת אחוזת נשיא ברחובות, כשבתה הפעוטה במושב האחורי; וזה היה הרגע שבו המפגעים בחרו להפעיל את המטען.

מצבה של האם מוגדר בינוני-קשה ומצבה של הפעוטה קל.

הפיגוע הפלילי הזה מסמן ביחד עם שני קודמיו: רצח דבורה הירש - אשתו של טל קורקוס - לעיני ילדיה ב- 2016, והפיגוע בחתונת לביא, שבה נפצעו נשות העבריינים, הסלמה קשה במלחמות שבין משפחות הפשע: במלחמה הזו, הפכו נשות העבריינים לחוליה החלשה והנוחה לפגיעה שלהם, וההמשך, מן הסתם, יבוא.

[לסקירה רחבה בנושא טל קורקוס, לחצו כאן]

טגניה ואח' ב- N-12: פיצוץ רכב ברחובות: אם בהריון ובתה הפעוטה נפצעו קשה וקל האישה אינה מוכרת למשטרה - נבדק אם יש קשר לעברה הפלילי של בעלה • הערכה ראשונית: מטען חבלה הוטמן ברכב • האם, כבת 29, בהריון מתקדם, סובלת מחבלה רב מערכתית • חובש איחוד הצלה: "מדובר בזירה קשה מאוד, הרכב היה שרוף והפצועות היו שרועות מחוץ לרכב" • דיירת הבניין שתחתיו אירע הפיצוץ: "שמעתי בום רציני, הכל רעד"

[למאמר המלא של טגניה ואח' ב- N-12, לחצו כאן]

וגם שלום דומרני טרם אמר את המילה האחרונה...

[בתמונה משמאל: בעל הברית החדש של דומרני - מיכאל מור... מקור תמונתו של מיכאל מור משמאל: פייסבוק]

בלי קשר לזהות זורק רימון ההלם בחתונה, ההערכות הן כי מלחמת הכנופיות הקרובה תמוקד בניסיון של שלום דומרני להחזיר לעצמו את אשר נלקח ע"י חייליו-שותפיו לשעבר.

איך נוצר הסכסוך הקשה עם דומרני? כתב הפלילים הוותיק, שמעון איפרגן, כתב, ביולי 2021, כי: "הקש ששבר את גב הגמל היה ההחלטה של שלום לחבור למיכאל מור, שהפך לבעל הברית החדש שלו.

[בתמונה משמאל: בעל הברית החדש של דומרני - מיכאל מור... מקור תמונתו של מיכאל מור משמאל: פייסבוק]

האחים לביא ראו בזה בגידה, מה גם שהם טוענים ששלום חייב להם מיליוני שקלים על עסקים שעשו בשבילו". עד כדי כך עמוק הקרע בין משפחת דומרני ומשפחת לביא, עד כי "נינה דומרני, בנו של שלום, חושש להסתובב ברחובות מחשש שיחוסל" (איפרגן, 2021).

ומקנח שמעון איפרגן: "עמוס לביא שוחרר לאחרונה מהכלא וחזר לשטח; הוא וחייליו כבר ממתינים בכיליון עיניים לשחרורו של דומרני, וכבונוס גם לשחרורו של בני שלמה, שבספטמבר 2020 הורשע בתקיפת בעל עסק מהדרום ונידון ל-23 חודשי מאסר. בעוד כשנתיים וחצי צפוי גם אופיר לביא להשתחרר ממאסרו. התחזית: חם מאוד... (איפרגן, 2021).

הרימון בחתונה היה כפי הנראה, רק הפרומו...

[להרחבה על מיכאל מור, לחצו כאן]

[למאמר המלא של שמעון איפרגן במאקו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *